11 april 2015

SCHIJT AAN DE BUURVROUW

Nou gisteren was het mooier weer, maar het zonnetje komt net weer een beetje door.
Ach, kijk die merels nou. Gewoon weer gezellig op het nestje.  Dat is gelukkig goed gekomen. Wat een toestand gisteren ….

Flashback:

“De eerste mooie Lentedag. Ik ga zo lekker in m’n tuin zitten. Gelijk even kijken hoe het met de merels gaat. Ze zijn dit jaar weer een nestje aan het bouwen in m’n …… ….. Buurvrouw kom uit m’n boom! Nu direct! Onmiddellijk!!!

Het was echt niet te geloven. De buurvrouw zat drie meter hoog in m’n boom. En hoe ze daar zo hoog in was geklommen? Het mens is ook al bijna zestig ….. Maar ja, erger, ze verstoorde het merelnestje!

“Even wachten buuv …. dit moet heel voorzichtig … Ik kom naar beneden … Kijk buuv, zo ben ik net zo’n Afrikaanse vrouw. Die dragen ook alles op hun hoofd”
“Je hebt het merelnest op je hoofd!!!”
“Ja buuv, dat is de bedoeling! Ik moet wel m’n handen vrij hebben om naar beneden te klimmen. Ik ben geen aapje die zichzelf met z’n staart vast kan houden! …. Zo, ik ben beneden. Nu heel voorzichtig lopen naar de boom aan de andere kant van je tuin …. ”

“Zet dat nest terug!!!”

En toen begonnen de merels met luid getwitter duikvluchten te maken naar de buurvrouw. Ja, ze verdedigde hun nest natuurlijk. Buurvrouw raakte helemaal in paniek.

Buurvrouw doe iets. De vogeltjes worden boos?? Dat kan heel gevaarlijk worden buuv. Ik heb Hitstkok gezien vroeger met die burts"

“Dat had je je dan eerder moeten bedenken. Ik doe helemaal niks. Jij doet wat. Je klimt terug in die boom en zet dat nest terug!"

“Nee buuv je begrijpt het niet. Ze zitten in de verkeerde boom. Aan de andere kant van de schutting heb ik m’n waslijn. En ze schijten steeds op m’n wasgoed!! …. Getverdekkie nu schijten ze ook op mij ….. Oke, zet jij het dan terug buuv. Ik haal het even van m’n hoofd …… HET ZIT VAST!!!! ….. Buuv!!! Het nest zit vast!!! En de vogeltjes worden steeds bozer …… Boehoehoe Buuv help!! …. Zeg dat ze niet boos moeten zijn ….. Ik deed helemaal niks. Ik wilde ze alleen maar verhuizen!!”

“Ja nu heb je een probleem als dat nest niet meer uit je haar gaat, dan zal je zo een maandje midden op m’n grasveld moeten blijven staan, totdat de jongen uitvliegen.”

“Maar buuv dat kan toch niet!!! Boehoe …. Boehoehoe … “

“Ach kijk de merels worden helemaal rustig weer. Ze gaan gewoon boven op je hoofd op het nest zitten …. Ik ga naar binnen nu, koffie drinken … “

“Je drinkt nooit koffie buurvrouw. Je drinkt altijd thee. De koffie zet je toch voor mij buuv!!!”

“Nee, je kan geen koffiedrinken met een vogelnestje op je hoofd. Daar is onderzoek naar gedaan. Dat kan niet. Ik ga naar binnen nu …………”

"Buuv!!!!!"'

Ok, zo heb ik d’r dus een uurtje laten staan. Dat zal d’r leren. Daarna hebben we heel voorzichtig het nestje uit d’r staart gehaald en ik ben zelf met de ladder de boom ingeklommen om het nestje op z’n oude plaats terug te zetten.


Scheit aan de buurvrouw. Ze hangt d’r was voortaan maar gewoon een stukje verder.


De buurvrouw’s buurvrouw


Geen opmerkingen: